Daewoo/FSO Lanos
Autorem artykułu jest Bosman
Daewoo/FSO Lanos to nazwa modelu samochodu produkowanego na licencji przez koncern Daewoo w Polsce pod jego marką (1997-2004), a następnie przez zakłady FSO pod własną marką (2004-2008). W okresie produkcji było to większe auto w ofercie
FSO obok Matiza. Nazwa pojazdu pochodzi od słów łacińskich latus - przyjemność i nos- my. Jako ostatni produkowany był model Lanos T-100.
Daewoo Lanos to pośredni następca Daewoo Nexii/Cielo zbudowanej na bazie Opla Kadetta ostatniej generacji. Montaż tego modelu w Polsce w systemie SKD rozpoczęto we wrześniu 1997 roku. Produkcja tego modelu rozpoczęła się w następnym roku, początkowo przy 60% udziale części polskich. W późniejszym okresie udział ten rósł, aby osiągnąć do 98%. Początkowo auto to oferowane było jedynie z silnikami 1.5 8V i 1.6 16V. W 1999 roku wprowadzono do produkcji jednostkę 1.5 16V a w marcu 2000 roku (na rynku polskim) 1.4 8V. Jednostki napędowe stosowane w autach produkcji polskiej dostarczane były przez rumuński oddział Daewoo.
W 2002 roku wycofano z oferty wersję z 3-drzwiowym nadwoziem typu hatchback montowanym z podzespołów importowanych z Korei oraz silnik 1.5 8V (nadal produkowany dla aut przeznaczonych na eksport), gdyż nie był on w stanie spełnić normy czystości spalin Euro-3.
W październiku 2004 roku rozpoczęto sprzedaż tego modelu na rynku polskim jakoFSO Lanos, jednak modele eksportowane na Ukrainę dalej oferowane były pod marką Daewoo (Na Ukrainę trafiały również małe partie aut pod marką FSO). Niedługo po tym fakcie wycofano z oferty silniki 1.5 16V (ze względu na konieczność ich importu z Korei). W kwietniu 2007 roku zaprezentowano Lanosa plus, który był atrakcyjną, bardzo dobrze wyposażoną wersją tego auta. Od połowy 2008 na rynku polskim oferowano wyłącznie Lanosy plus.
22 kwietnia 2004 r. GMDAT podpisał z FSO umowę dającą prawa do produkcji Lanosa i Matiza do końca 2006 roku, a prawa do sprzedaży do połowy 2007 r. Umowa gwarantowała również FSO prawo do eksportu samochodów oraz dostawę części zamiennych w ciągu 7 lat. Jednak na przełomie 2006 i 2007 znów przedłużono prawa do produkcji do końca 2008 roku, a sprzedaży samochodów do połowy 2009. FSO, ze względu na rozwój produkcji Chevroleta Aveo, oraz kończącą się umowę licencyjną zakończyło produkcję Lanosa 3 października 2008 roku. Jego produkcję przejmie AvtoZAZ i od tej pory będzie wyłącznym producentem tego modelu na świecie. Część podzespołów do jego produkcji będzie pochodzić z Polski.
Przez pewien czas Lanos zajmował czołowe miejsca na listach sprzedaży w swoim segmencie w Polsce (ok. 2000 r.). Po jego wprowadzeniu na rynek znacznie spadła sprzedaż produkowanego od kilku miesięcy wcześniej Fiata Siena i w mniejszym stopniu jego odmiany Palio Weekend i spadała dalej w kolejnych latach. Z jego powodu planowana na 50 tys. sztuk rocznie produkcja obu tych modeli osiągnęła maksymalnie jedynie 50% tej liczby w 1998 roku. Popularność Lanosa spadła podczas afery dotyczącej bankructwa Daewoo Motors.
ten artykuł można znależc na http://turbomoto.blogspot.com
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz