Wady i zalety instalacji LPG
Autor: Mateusz Górski
W dobie szalejących cen paliw instalacje LPG stają się źródłem pokaźnych oszczędności. Już nie tylko właściciele starszych samochodów osobowych, ale także Ci kupujące nowe, coraz chętniej wybierają zasilanie autogazem. Czy słusznie? To zależy. Na pewno warto przed dokonaniem wyboru poznać wady i zalety instalacji LPG.
Niestety autogaz, który posiada około 75% sprzedaży LPG w Polsce, jest paliwem niewygodnym: brzydko pachnie, psuje silniki i jest niebezpieczny. Tak właśnie mówią o autogazie przeciwnicy tej metody zasilania pojazdów mechanicznych. Mają trochę racji, aczkolwiek bardziej się mylą. Ponadto opinie te rodzą się z dwóch powodów - do tej pory silniki diesla trudno było przerobić na zasilanie gzowe, po drugie - sprzedaż paliwa za 2,84 zł jest trochę bez sensu, kiedy można to zrobić za 5,75 zł (autogaz jest niewygodny politycznie).
Mechanicy samochodowi oferujący montaż instalacji LPG, oraz Ci, którzy takich instalacji używają, wiedzą że, użytkowanie autogazu ma swoje wady i zalety. Na pewno każdy, kto zastanawia się nad zagazowaniem swojego samochodu powinien poznać najważniejsze fakty o LPG.
Zalety używania instalacji LPG
1. Lżejsza masa zbiorników do LPG, w porównaniu tych do PB95 czy ON.
2. Silnik iskrowy, czterosuwowy bez problemu pracuje na gazie.
3. Autogaz, jak każdy inny gaz LPG podczas spalania wytwarza mniejszą ilość gazów cieplarnianych niż benzyna. Jest ekologiczniejszy!
4. Cena gazu stanowi około 50% ceny benzyny (luty 2012: PB95 - 5,72 zł, LPG - 2,84 zł).
5. Nie ma żadnych naukowych doniesień o złym wpływie LPG na silniki benzynowe.
Wady użytkowania autogazu
1. Silnik powinien uruchamiać się na benzynie, zwłaszcza zimą. Dlatego nie można zrezygnować zupełnie z tankowania benzyny i instalacji pod nią.
2. Spaliny generowane podczas spalania LPG są bardzie „mokre”, więc powodują większą korozję układu wydechowego. Można to zaobserwować zwłaszcza zimą, kiedy zimne instalacje LPG generują masy białego dymu za autem.
3. Butla z gazem zajmuje miejsce w samochodzie.
4. Instalacje autogazu wymagają serwisowania, więc wzrastają koszty eksploatacji samochodu.
5. Wzrost ceny przeglądów. Samochód osobowy bez instalacji - 98 zł, za przegląd z instalacją LPG - 161 zł.
6. Niewłaściwe ilości benzyny w baku może być powodem zepsucia pompy paliwa.
7. Nieznacznie spada moc silnika (osiągi silników zasilanych LPG spadają od 4 do 15%).
Jak widać, LPG ma swoje wady i zalety. Ci, którzy chcą zmniejszyć koszty użytkowania samochodu powinni jak najszybciej rozważyć za i przeciw, bo nie wiadomo kiedy ceny LPG w Polsce wzrosną.
Artykuł przygotowany na podstawie doświadczeń zaprzyjaźnionego mechanika oferującego montaż instalacji LPG w Wiktorowie.
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.
Miałem raz samochód z gazem sekwencyjnym i przyrzekłem sobie że nigdy więcej. Dlaczego? Gdy coś się zaczyna "psuć" to mechanik odsyła Cię do gazownika, a gazownik do mechanika - za każdą usługę trzeba płacić - i tam można jeździć w kółko.
OdpowiedzUsuńJeśli ktoś się już decyduje na gaz w samochodzie to polecam gaz starszej generacji gdzie przełączenie na gaz przechodzi w momencie przekroczenia określonych obrotów.
Według Ciebie która instalacje sekwencyjne są najlepsze?
Ja będę zmieniać na instalację BRC. Niestety teraz gdy ceny paliwa ciągle szybują do góry jest to moim zdaniem rozsądne wyjście.
OdpowiedzUsuńDobry wybór ja jeżdżę od 7 lat na instalacji gazowej BRC i jestem bardzo zadowolony. Instalacja bezawaryjna, a przede wszystkim pozwala dużo zaoszczędzić.
UsuńJa szczerze powiedziawszy odetchnełem po zmianie i zainstalowaniu instalacji BRC. Oszczędność spora i szybko odczuwalna. Na instalację mam długą gwarancję.
UsuńŚrednio zwrot takiej instalacji następuje po 6 miesiącach, więc można sobie łatwo przeliczyć ile w ciągu roku jesteśmy w stanie zaoszczędzić. ( 2x koszt instalacji)
OdpowiedzUsuńBardzo fajnie napisane. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńŚwietna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuń