Oleje silnikowe do silników Euro 4 i Euro 5 - z filtrem cząstek stałych (DPF / FAP) lub trójdrożnym katalizatorem (TWC)
Autor: oleje
Jeżeli auto zostało wyposażone w filtr cząstek stałych (DPF / FAP) lub w trójdrożny katalizator (TWC) to w silniku powinien być stosowany dedykowany dla tego typu silników olej.
Są to zwykle syntetyczne oleje ze średnią zawartością zawartością popiołów siarczanych, fosforu i siarki (mid SAPS) oraz oleje niskopopiołowe (low SAPS) o lepkości 5w30, które przedłużają trwałość wymienionych powyżej układów obróbki/spalania spalin. Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów dla silników Diesla, z układami oczyszczania spalin, jak i silników benzynowych z katalizatorami - ACEA C1/C2/C3/C4. W tej chwili każda licząca się marka olejowa posiada w swojej ofercie takie oleje ale żeby być pewnym co do przydatności konkretnego oleju warto sprawdzić za pomocą aprobat producenta samochodu wymagania, jakie dany olej musi spełniać.
Klasyfikacja ACEA dla kategorii silników wyposażonych w system wtórnej obróbki spalin - "C":
C1 - oleje low SAPS dla silników wymagających olejów o niskim stopniu lepkości spełniające wymagania Euro IV
C2 - oleje mid SAPS dla silników wymagających olejów o niskim stopniu lepkości spełniające wymagania Euro IV
C3 - oleje mid SAPS dla silników spełniających wymagania Euro IV
C4 - oleje low SAPS dla silników wymagających olejów o HTHS wyższym niż 3,5MPa.s i spełniające wymagania Euro IV.
Przykłady dostępnych na rynku olejów z tymi aprobatami:
ACEA C1 (wymagane np. w silnikach marki Mazda 5 i 6 z DPF): - Castrol SLX Prof Power C1 5w30
- Gulf Formula EFE 5w30- Motul 8100 Eco-Clean Plus C1 5w30
- Millers Oil XP Longlife C1 5w30
ACEA C2 ( wymagane np. w silnikach HDI grupy PSA z FAP, Toyota, Honda i Subaru z DPF)- Castrol Magnatec Proffesional C2 5w30
- Gulf Formula LEF 5w30- Millers Oil XP Longlife C2 5w30 - Motul 8100 Eco-Clean Plus C2 5w30
- Shell Helix Ultra Extra 5w30
- Valvoline SynPower ENV C2 5w30
ACEA C3 (wymagane np. w silnikach Nissana, Renault, Suzuki, Fiat i KIA z DPF)
- BP Visco 7000 5w30- Castrol Edge 5w30
- Gulf Formula ULE 5w30- Lotos Quazar C3 5w30
- Millers Oil XP Longlife C3 5w30- Mobil Synt S Special V C3 5w30- Motul 8100 X-Clean C3 5w30
- Shell Helix Ultra Extra 5w30
ACEA C4 (wymagane np. w silnikach Renault 2.0 DCI z DPF)- Castrol SLX Prof Power C4 5w30
- Gulf Formula RNX 5w30- Millers Oil XP Longlife C4 5w30- Motul Specific 0720 5w30
www.olejeismary.blogspot.com
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.
Jaki olej lać do samochodu z usuniętym filterem cząstek stałych?
OdpowiedzUsuń