piątek, 25 stycznia 2013

Okres przechowywania i eksploatacji opon do samochodów

Okres przechowywania i eksploatacji opon do samochodów

Autorem artykułu jest Roman Ogrodniczek


Zgodnie z przepisami Prawa o Ruchu Drogowym opony do samochodów osobowych, w RP mogą być użytkowane do osiągnięcia wskaźnika TWI wynoszącego 1,6 mm. Osiągnięcie tej głębokości w którym kol wiek punkcie rzeźby bieżnika dyskwalifikuje oponę z dalszego użytkowania. Zgodnie z PN-C-94300-7 maksymalny okres przechowywania nowych opon wynosi 36 miesięcy od daty produkcji. Wszystkie nowe opony przechowywane są w magazynach fabrycznych i logistycznych z zachowaniem wymaganych warunków składowania i przechowywania opon - zgodnie z zaleceniami producenta, nie obserwuje się obniżenia parametrów fizyko-mechanicznych oraz osiągów opon.

Zgodnie z przepisami Prawa o Ruchu Drogowym opony do samochodów osobowych, w RP mogą być użytkowane do osiągnięcia wskaźnika TWI wynoszącego 1,6 mm. Osiągnięcie tej głębokości w którym kol wiek punkcie rzeźby bieżnika dyskwalifikuje oponę z dalszego użytkowania.

Po okresie 5 lat użytkowania, opony powinny być regularnie sprawdzane przez wykwalifikowanego specjalistę w autoryzowanym serwisie opon, który oceni możliwości ich dalszego użytkowania. Po okresie 5 lat eksploatacji opon, kontrola ta powinna być przeprowadzona, co najmniej raz w roku.

Opony, które osiągnęły wiek 10 lat licząc od daty ich produkcji powinny zostać wycofane z eksploatacji bez względu na pozostałą rzeźbę bieżnika.

W przypadku zaobserwowania : trwałych deformacji opon, spadku ciśnienia, zwiększenia poziomu hałasu emitowanego przez opony czy wibracji, opony należy oddać do zbadania przez specjalistę ogumienia

JAK OKREŚLIĆ PRAWIDŁOWE CIŚNIENIE W OPONACH CIĘŻAROWYCH?

Pojazd musi być zważony przy pełnym załadunku na każdej osi. Wartości można sprawdzić w tabeli.

Zbyt duże ciśnienie ma negatywny wpływ na komfort jazdy, przyczepność i przebieg opony ...
Zbyt niskie ciśnienie powoduje nadmierne nagrzewanie się opony i może doprowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń jej elementów wewnętrznych, zniszczenia opony lub gwałtownego ujścia powietrza.
Skutki jazdy na oponie o zbyt niskim ciśnieniu nie muszą być natychmiastowe i mogą się ujawnić dopiero po uzupełnieniu ciśnienia. Ciśnienie w oponach powinno być regularnie mierzone " na zimno " za pomocą legalizowanego ciśnieniomierza.

WAŻNE !

Nie należy zapominać o sprawdzeniu ciśnienia w kole zapasowym.
Nigdy nie należy spuszczać powietrza z rozgrzanego ogumienia.
Nakrętka zaworu chroni zawór i zapewnia doskonale uszczelnienie. Właściwe dobrane i zamontowane przedłużki zaworów są nieodzowne przy pomiarach ciśnienia opon bliżniczych. ---

www.sisou.com.pl

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz