Wskazówki dotyczące jazdy w terenie.
Autorem artykułu jest Roman Ogrodniczek
Przed rozpoczęciem jazdy należy sprawdzić opony i koło zapasowe. Należy pamiętać o zabraniu mocnych skórzanych rękawic, pasów, klamer i szpadla. Inne użyteczne wyposażenie obejmuje pompę do opon z pomiarem ciśnienia, lewarek do podnoszenia samochodu i drabiny do jazdy po piasku. Aby zwiększyć do maksimum przyjemności z jazdy w terenie,należy zadbać nie tylko o odpowiednie opony, lecz także zastosować odpowiednią technikę jazdy. W dalszej części zebraliśmy zestaw podstawowych wskazówek. Teraz nic już nie stanie na drodzeTwojego 4x4.
Zasady ogólne:
Przed rozpoczęciem jazdy należy sprawdzić opony i koło zapasowe. Należy pamiętać o zabraniu mocnych skórzanych rękawic, pasów, klameri szpadla. Inne użyteczne wyposażenie obejmuje pompę do opon z pomiarem ciśnienia, lewarek do podnoszenia samochodu i drabiny do jazdy po piasku. Ciśnienie w oponach nie powinno być niższe 1, 2 bara , jak najszybciej należy przywracać jego normalną wartość i nie należy jechać szybciej niż 80 km/h. Dłuższa jazda zniskim ciśnieniem w oponach może spowodować ich nieodwracalne uszkodzenia. Przed wjechaniem w teren należy włączyć napęd na cztery koła.
Jazda po skalistej nawierzchni z luźnymi kamieniami i żwirem:
Na taką nawierzchnię najlepsze są opony wysokie, gdyż zapewniająone największy prześwit. Obniżenie ciśnienia w oponach zapewnia lepszy kontaktz podłożem, co zwiększa elastyczność opon i zmniejsza ryzyko ich przebicia o ostre krawędzie. Aby uniknąć uszkodzenia podwozia, na duże kamienie należy zawsze najeżdżać kołami, nie pozwalając kamieniom na dostanie się między koła.
Jazda po nawierzchni piaszczystej i luźnej:
To doskonałe środowisko dla opon szerokich. Niskie ciśnienie zwiększa kontakt opony z podłożem i podwyższa trakcję. Aby samochód nie zatrzymał się – ruszanie na piasku jest bardzo trudne – należy wykorzystywać napęd na cztery koła. Jeśli musimy ruszać na piasku, próbujmy nie buksować kołami. Najlepiej cofnąć się po własnych śladach lub skorzystać z drabiny dojazdy po piasku, mat lub czegoś podobnego. Na wydmach należy zawsze parkować przodem samochodu skierowanym w dół zbocza.
Pokonywanie przeszkód:
Jeżeli to możliwe, przeszkody należy najeżdżać kołami,aby uniknąć uszkodzenia podwozia. Do rowów i krawędzi należy podjeżdżać pod kątem tak , aby zderzak nie dotknął ziemi ani nie wbił się w podłożę. Należy jechać równolegle do głębokich śladów.Jeżeli samochód wjedzie w koleiny, nie należy wyjeżdżać z nich na siłę, tylko lekko trzymać kierownicę.
Jazda po zboczach:
Należy zawsze jechać prosto pod górę, aby uniknąć przewrócenia samochodu na bok. Na stromych spadkach należy zablokować mechanizmy różnicowe i hamować silnikiem. Hamulca nożnego należy używać wyłącznie w ostateczności i tylko przez krótkie chwile, ponieważ koła mogą ulec zablokowaniu, co uniemożliwi kierowanie samochodem. Jeżeli samochód zacznie się ślizgać, należy puścić hamulec.
Jazda w błocie:
Zmniejszyć ciśnienie w oponach, aby bieżniki lepiej sięoczyszczały. Unikać buksowania kół, ruszając ostrożnie. Aby zapobiec zakopaniusię, należy jechać na niskich biegach z niezbyt dużą prędkością. Należy zawszejechać wzdłuż głębokich kolein, aby w nich nie utknąć. Nie wyjeżdżać z koleinna siłę, tylko lekko trzymać kierownicę. Po zakończeniu jazdy należy oczyścićnadkola, aby opony ponownie mogły się samo-oczyszczać.
Jazda przez wodę
Należy obejść przejazd wodny i wyszukać płytkie miejsca w jazdy i wyjazdu. Upewnić się, że instalacja elektryczna naszego pojazdu jest dobrze zabezpieczona. BWażne: /Bkońcówka wlotu powietrza musi znajdować się ponad wodą, gdyż w innym przypadku silnik mógłby ulec uszkodzeniu. Należy utrzymywać normalne ciśnienie w oponach i jechać przez wodę na niskim biegu, ze stałą, niską prędkością, tak by nie tworzyć dużej fali i rozbryzgów wody. Taka jazda pomaga także unikać pęknięć nagorących elementach napędu w chwili ich zetknięcia się z zimną wodą. Po wyjechaniu z wody należy kilka krotnie nacisnąć hamulec, aby wysuszyć klocki,oraz sprawdzić, czy opony nie są uszkodzone.
Jazda po śniegu:
Opony znajdują przyczepność w cienkiej warstwie śniegu,która jeszcze nie zamarzła. Jednak przyspieszać i hamować należy z dużą ostrożnością. W głębokim śniegu należy utrzymywać stałe obroty silnika i niezmieniać biegów, aby samochód nie przestał toczyć się i nie utracił trakcji. ---
www.sisou.com.pl
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz