Olej silnikowy i jego funkcje
Autorem artykułu jest oleje
Olej stanowi krwioobieg naszego auta dlatego warto go stale kontrolować, regularnie wymieniać i odpowiednio dobierać co znacznie wydłuży nam radość z bezusterkowej jazdy.
Olej jest substancją smarną, której podstawowym składnikiem w około 99% procentach jest tak zwany olej bazowy a 1% stanowią dodatki wzbogacające, nadające specjalne właściwości (procentowa zawartość oleju bazowego i dodatków może być inna, zależy ona od jakości oleju oraz przeznaczenia). Wyróżniamy trzy podstawowe typy lejów silnikowych: mineralne, półsyntetyczne oraz syntetyczne. Głównym zadaniem każdego oleju jest pozostawienie na powierzchni poruszających się względem siebie elementów tzw. filmu (bardzo cienka warstwa oleju). Powoduje to, iż tarcie pomiędzy poruszającymi się elementami jest ograniczone do minimum. Na tym jednak jego zadanie się nie kończy. Istnieje 7 podstawowych funkcji z jakimi każdy dobry olej musi sobie poradzić.
 Są nimi:
 ·            Zmniejszenie tarcia,
· Chłodzenie silnika,
· Utrzymanie czystości powierzchni smarowanych,
· Uszczelnienie elementów silnika (tłoki, cylindry, pierścienie itp.),
· Chronienie przed korozją,
· Ograniczenie zużycia ruchomych części w silniku,
· Umożliwienie uruchomienia wszystkich ruchomych zespołów w szerokim zakresie temperatur.
Jak już wspomniałem większość olejów silnikowych składa się z mieszaniny oleju bazowego oraz specjalnych dodatków uszlachetniających. Ich procentowy dobór może się różnić w zależności od producenta czy zastosowania gotowego oleju. Na rynku u wszystkich znanych producentów występują trzy główne typy olejów: mineralne, pół syntetyczne oraz syntetyczne. Poniżej opiszę krótko każdy z nich.
 Oleje  syntetyczne otrzymywane są na drodze   syntezy chemicznej.  Charakteryzują się dużo  większą odpornością na utlenianie   w wysokich  temperaturach niż oleje  mineralne, dzięki czemu mają mniejszą    skłonność do tworzenia szlamów  i osadów w silniku. Ułatwiają także  rozruch   silnika w niskich  temperaturach i szybciej docierają do  poszczególnych   punktów  smarowania. Jeżeli używamy oleju mineralnego w  żadnym wypadku nie    powinniśmy zmieniać oleju na syntetyczny lub  półsyntetyczny. Grozi to    rozszczelnieniem silnika i z dużymi wydatkami  na jego generalny  remont.
Olej półsyntetyczny jest mieszaniną bazowych olejów mineralnych i syntetycznych. Jednak nie należy kierować się tym, i nie mieszać dwóch różnych olejów w silniku samodzielnie. Proces mieszania odbywa się w laboratoriach i dotyczy olejów bazowych. Olej półsyntetyczny posiada wiele właściwości zbliżonych do syntetycznego. Zapewnia lepszą ochronę silnika i smarowanie niż olej mineralny. Oleje tego typu są „pomostem” w przejściu z oleju syntetycznego na mineralny.
Olej mineralny otrzymuje się z procesu rafinacji ropy naftowej. Rafinacja jest procesem oczyszczania i uszlachetniania substancji naturalnych w celu nadania im odpowiednich właściwości. Oleje mineralne są zwykle gęstsze i mają gorsze, i mniej stabilne parametry w porównaniu do olejów syntetycznych. Jednak nie są one tak złej jakości jak oleje produkowane kilka lat temu i wskazane jest ich używanie w silnikach starszych lub o dużym przebiegu. Zaleca się ich częstszą wymianę.
Każdy  olej czy to  mineralny, półsyntetyczny czy   syntetyczny możemy  rozróżnić za pomocą  różnych oznaczeń na opakowaniu. Jak   podstawowe  oznaczenie stosuje się  klasę lepkości oleju według SAE. Na każdej    butelce z olejem możemy  zobaczyć oznaczenia tj. 5W-30, 10W-40 czy  15W-40. Jednak jakość oleju  określają nam   inne oznaczenia, zawsze  umieszczone na opakowaniu lecz  nie zawsze zrozumiałe przez kupującego.SAE  (Society of  Automotive Engineers = Amerykańskie   Stowarzyszenie  Inżynierów  Samochodowych) Instytucja odpowiedzialna za normy    przemysłu  samochodowego USA (paliwa, oleje, parametry świateł,  standaryzacja    elementów), zwykle odmienne od przyjętych w Europie  niemieckich norm  DIN. W   przemyśle olejowym SAE określa stopnie  lepkości w warunkach  wysokich oraz   niskich temperatur. Przeważnie na  opakowaniu oleju  widzimy duże oznaczenie,   np. 15W-40. Jest to  oznaczenie instytutu SAE  które informuje nas między   innymi o tym, że  olej jest wielosezonowy.  Jeżeli spotkamy olej z oznaczeniem,   np. 15W  lub 40 to oznacza, że olej  jest jednosezonowy (zimowy lub letni).
 Innym stosowanym oznaczeniem jaki możemy spotkać na opakowanich oleju jest "API" określającym normę danego oleju. Amerykański  Instytut Naftowy (American  Petroleum Institute) jest zrzeszeniem    branżowym producentów ropy  naftowej. Jego członkami jest 400 spółek    działających w branży, które  zajmują się m.in. produkcją, rafinacją i    zaopatrzeniem w ropę,  eksploatacją rurociągów naftowych czy  transportem   morskim. Instytut  opracowuje normy , które podążają za  rozwojem potrzeb   amerykańskich  konstruktorów samochodów. Każda nowa  specyfikacja odpowiada    zaostrzeniu poziomu wymagań dla danego środka  smarującego. Najwyższymi    poziomami wymagań charakteryzują się obecnie  kategorie API SJ (dla  silników   benzynowych) oraz API CF (dla  silników wysokoprężnych). API  oznacza normy kombinacjami liter. W   oleju SL/CF "S" oznacza, że  nadaje się on do silników  benzynowych, a   druga litera to klasa  jakości - im dalsza litera  alfabetu, tym wyższa jakość   (najwyższa  obecnie wartość to M).  Oznaczenie "C" świadczy o   przydatności oleju  do silników Diesla.   Najwyższa klasa to CI.
 Następną normą jest klasyfikacja ACEA , która    zastąpiła wcześniejsze i nieważne  już normy CCMC (Komitet Konstruktorów    Wspólnego Rynku). Normy ACEA  określają specyfikacje, oparte na  testach   wykonywanych na silnikach  europejskich konstruktorów  samochodów.Według klasyfikacji ACEA oleje silnikowe dzielimy na:A - do silników benzynowychB - do lekkich silników DieslaC - oleje  kompatybilne z systemem  katalitycznym dla   silników benzynowych i  Diesla z wtórnym obiegiem  spalin i o niskiej   zawartości siarki,  fosforu i popiołów siarczanych  (SAPS)E - do mocno obciążonych silników Diesla
http://olejeismary.blogspot.com/
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
 
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz