czwartek, 11 lutego 2021

Samochody hybrydowe - chwilowa moda czy rewolucja?

Na polskim rynku motoryzacyjnym coraz częściej mówi się o samochodach hybrydowych. Są one coraz bardziej popularne, producenci szumnie obiecują, że przesiadając się na pojazd z takim napędem można znacznie obniżyć koszty eksploatacji samochodu. Każdy koncern posiada w swojej ofercie pojazdy z takim napędem.

Czym są samochody hybrydowe?

Pojazd z napędem hybrydowym to taki, w którym funkcjonuje silnik spalinowy z jednoczesnym zastosowanie silnika elektrycznego. Dzieli się je na:

- mikro hybrydy - silnik elektryczny pełni funkcję alternatora lub rozrusznika, napędza wał korbowy podczas uruchomienia silnika a podczas jazdy dodatkowo odzyskuje energię wytwarzaną podczas hamowania zmieniając ją w prąd do ładowania akumulatora;

- łagodne hybrydy - silnik elektryczny nie napędza samochodu a pełni rolę generatora służącego do odzyskiwania energii podczas hamowania, oraz wspomaga silnik spalinowy podczas rozpędzania auta;

- pełne hybrydy - Silnik elektryczny zarówno napędza samochód jak również wspomaga odzyskiwanie energii podczas hamowania;

- hybrydy szeregowe - silnik spalinowy wytwarza prąd, który kierowany jest do silnika elektrycznego odpowiedzialnego za napędzanie kół.   

Kogo stać na zakup takiego samochodu?

Wbrew pozorom, aby kupić pojazd z napędem hybrydowym nie trzeba być milionerem. Posiadając nieco ponad 20 000 zł, można kupić najbardziej popularną, hybrydę na rynku - Toyotę Prius z wyprodukowaną w 2009 roku. Za samochód z klasycznym napędem, w podobnej wersji wyposażenia przyjdzie nam zapłacić bardzo zbliżoną cenę. Sprawia to, że inwestycja w samochód w obu przypadkach plasuje się na wręcz jednakowym poziomie.

Jakie są koszty utrzymanie i eksploatacji samochodów hybrydowych?

Większości polskich kierowców zależy na tym, aby wybrany przez nich pojazd był nie tylko komfortowy, ale co najważniejsze ekonomiczny. Jakiego spalania możemy się spodziewać, po hybrydzie z silnikiem spalinowym o pojemności 1500 cm3?

Wprawny kierowca potrafiący dobrze wykorzystać specyfikę napędu hybrydowego zwykle mieści się w 6 litrach na 100 km, co wypada lepiej niż w przypadku samochodu z klasycznym napędem o podobnej pojemności silnika. Dużo gorzej sprawa wygląda podczas podróży autostradą, wtedy spalanie drastycznie wzrasta i waha się pomiędzy  9 a 11 litrami na 100 km, co sprawia, że jest to rozwiązanie o wiele mniej korzystne niż e przypadku pojazdu napędzanego paliwem konwencjonalnym.

W opinii wielu osób, siłą pojazdu hybrydowego jest zdecydowanie bezobsługowy silnik. Dzięki prostocie wykonania jest bezawaryjny. Sprawa komplikuje się kiedy w grę wchodzi zespół baterii i elementy elektryczne. Specjaliści wskazują, ze awarię zdarzają się głownie podczas długiego postoju samochodu na parkingu czy garażu. Kiedy samochód będzie nieużywany a poziom jego baterii spadnie do mniej niż 30%, ponowne naładowanie będzie wręcz niemożliwe. Konieczność wymiany całego podzespołu to koszt od 9  000 zł do 40 000 zł w zależności od producenta i modelu samochodu.

 

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

6 komentarzy:

  1. To zdecydowanie rewolucja! Niestety ich koszt jest naprawdę spory, więc to duża przeszkoda aby stać się posiadaczem takiego samochodu. Może w przyszłości będzie większa możliwość ich zakupu.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten wpis jest bardzo interesujący

    OdpowiedzUsuń
  3. Zepsuty samochód w trasie to sytuacja, która może zepsuć każdy wyjazd. Na szczęście usługi pomocy drogowej są dostępne, aby pomóc w takich przypadkach. Profesjonalny personel szybko dociera na miejsce i oferuje kompleksową pomoc, od holowania po drobne naprawy na miejscu. To gwarancja spokoju i bezpieczeństwa na drodze. Więcej informacji dostępnych jest na stronie: https://drogowipomocnicy.pl/.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja jakoś wolę zwykłe samochody na benzynę, nie jestem jakoś przekonana do hybryd

    OdpowiedzUsuń
  5. Wydaje mi się, że jest to tylko chwilowa moda

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja szczerze mówiąc nie zdecydowałabym się na taki zakup

    OdpowiedzUsuń