środa, 28 stycznia 2015

Jak eksploatować turbodiesla

Jak eksploatować turbodiesla


Autor: katia81


Turbosprężarka w silniku wysokoprężnym to bardzo żywotny podzespół. Aby jednak długo cieszyć się jej pracą umożliwiającą dynamiczną jazdę samochodem napędzanym przez silnik Diesla trzeba zastosować się do siedmiu podstawowych zaleceń.


Zdarza się, że turbosprężarki ulegają awarii w samochodach, które mają zaledwie kilkudziesięciotysięczny przebieg. Takie przypadki wynikają z błędów popełnianych przez nieświadomych kierowców. Tymczasem dobrze eksploatowana turbosprężarka spokojnie może funkcjonować bez żadnych problemów na dystansie do trzystu tysięcy kilometrów.

Oczywiście kupując samochody używane z Niemiec czy z Francji nie mamy wpływu na to jak poprzedni właściciel eksploatował samochód i tym bardziej powinniśmy zadbać o właściwe użytkowanie od momentu, w którym staliśmy się właścicielem pojazdu z turbodieslem.

Generalnie należy pamiętać o dwóch zasadniczych trybach pracy turbosprężarki. Otóż kiedy temperatura silnika nie dojdzie do swojego optimum musimy samochodem jeździć delikatnie, tzn nie wciskać zbyt ostro pedału gazu. Natomiast po nagrzaniu się silnika i osiągnięciu przez niego optymalnej temperatury pracy musimy unikać zbyt spokojnej jazdy i przestawić się na tryb dynamiczny. Wynika to z konstrukcji sprężarki ze zmienną geometrią łopatek. Jadąc przy nagrzanym silniku zbyt długo z jednostajną prędkością może się zacierać kierownica powietrza. Zatem trubodiesel to batdzo dobry silnik do jazdy, jaka zaleca eco driving.

Ponadto musimy pamiętać o tym aby:

Przestrzegać terminów wymiany oleju co 10 000 - 15 000 km.

Przy każdej wymianie oleju wymieniać filtr powietrza, co znacznie podnosi żywotność turbosprężarki.

Sprawdzać obecność oleju w układzie dolotowym co 60 000 km.

Kontrolować szczelność układu przy każdej wymianie oleju, ponieważ nawet drobne pęknięcia mogą powodować zabrudzanie się układu i prowadzić do mechanicznego uszkadzania turbosprężarki.

Po skończonej jeździe nie wyłączać od razu silnika, ale pozwolić się ostudzić turbinie. Im bardziej dynamiczna była jazda tym dłuższe studzenie, przy czym 1 minuta to absolutne minimum po spokojnej jeździe.

Tankować tylko zalecane paliwo i uważać na wszelkie biododatki do oleju napędowego.


Opony letnie i zimowe

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

3 komentarze:

  1. Różnie jest z tymi turbosprężarkami, zależy co się trafi

    OdpowiedzUsuń
  2. A co powiecie o Partner Szczecin www.partner.szczecin.pl? Według mnie naprawdę warto im zaufać!

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak się potrafi eksploatować samochód z turbo to nie ma problemu, niestety turbo nie wybacza błędów...

    OdpowiedzUsuń