środa, 14 października 2015

Wybieramy opony samochodowe

Wybieramy opony samochodowe


Autor: michalopony


Opony to jeden z najważniejszych elementów każdego samochodu. Dzięki nim pojazd porusza się po różnych nawierzchniach, jest stabilny i przyczepny, dlatego opony wpływają w ogromnym stopniu na bezpieczeństwo jazdy.


Letnie i zimowe czy całoroczne?

Optymalnym rozstrzygnięciem jest posiadanie dwóch kompletów opon – zimowych oraz letnich. W dystrybucji znajdują się również opony wielosezonowe czy całoroczne, czyli na każdą porę roku. Opony użytkowane poprzez całe 356 dni w roku nie mają natomiast dobrych parametrów ani na lato, ani na zimę – kompromisów w tym obszarze nie powinno się brać pod uwagę.

Opony wielosezonowe będą wpływały negatywnie nie tylko na bezpieczeństwo jazdy, ale także na wygodę zastosowania samochodu – zimą będą one mało przyczepne, ponieważ nie będą właściwie odprowadzały śniegu, będą dawały dłuższą drogę hamowania. Poza tym oszczędności na nich są tylko pozorne, ponieważ opony te użytkowane są przez okrągły rok, co wpływa na ich szybkie zużycie. Zdecydowanie zatem warto kupić dwa zestawy opon – jeden na zimę, drugi na pozostałe pory roku. Wydatek na początek będzie wyższy, ale to bardzo opłacalna inwestycja, nie tylko z punku widzenia bezpieczeństwa jazdy.

Opony letnie generalnie są wytwarzane z mieszanek twardszych, mniej narażonych na ścieranie, są też szersze od opon zimowych, a co więcej tańsze. Opony zimowe posiadają węższy bieżnik i jest on tak profilowany, ażeby odprowadzać błoto, wodę i resztki lodu oraz by poprawić przyczepność samochodu. Są także bardziej miękkie od letnich.


Jaki bieżnik opon wybrać?

To od stylu bieżnika zależy, jak samochód będzie się prowadził, jakie zapewni bezpieczeństwo i komfort jazdy. Bieżniki dzielimy na trzy typy:

symetryczne – najbardziej popularny typ opon, które można zamieniać na kołach, na przykład przekładając je krzyżowo, ponieważ profil bieżnika jest w każdej z nich taki sam. Te opony polecane są głównie do mniejszych samochodów o średnich osiągach, dla ludzi, którzy prowadzą spokojnie;

asymetryczne – posiadają asymetryczną rzeźbę, inną po obu stronach opony – wewnętrzna część bieżnika ma za zadanie odprowadzać wodę spod koła, zewnętrzna zapewniać przyczepność. Nie można niestety zamieniać ich dowolnie na kołach. Opony asymetryczne polecane są do samochodów miejskich, sportowych, kompaktowych o wyższej mocy silnika.

kierunkowe – głównie przeznaczone do wykorzystania w samochodach sportowych, o wysokich osiągach i mocy. Dają najlepszą przyczepność w trakcie intensywnego hamowania, a dodatkowo przyspieszenia. Polecane są również na deszczowe uwarunkowania.


Zamienniki czy oryginały? - czyli opony nowe a używane

Kupując opony, trzeba też podjąć decyzję o użytkowaniu oryginałów lub zamienników. Analogicznie jak w wypadku innych części samochodowych, należy pamiętać o tym, że i w tym przypadku producenci samochodów zalecają korzystanie z części oryginalnych – są one przeznaczone konkretnie do danego modelu samochodu, są do niego maksymalnie dopasowane. Rozmiar ogumienia oraz jego parametry techniczne trzeba dobierać do wymogów producenta samochodów (zamieszczane są one w instrukcjach obsługi, na klapkach wlewu paliwa, także na oponach). Wybierając kupno zamienników, należy pamiętać o tym, żeby średnica koła i pozostałe parametry nie odbiegały od wzorcowych dla danego modelu samochodu.

Wielu kierowców dla oszczędności poszukuje jednak opon używanych. Odradzamy jednakże korzystanie z nich, ponieważ nie mogą one zapewnić kompletnego bezpieczeństwa na drodze ze względu na fakt, że w ogromnej liczbie przypadków nie wiadomo, jak długo były użytkowane i w jakich warunkach miało to miejsce. Właśnie dlatego wybranie odpowiedniego kompletu opon jest tak istotne.


Źródło: www.4opony.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz