Czym jest LPG
Autor: OKGAZ
Wybierając LPG oszczędzasz. Z każdego 100 zł wydanego na benzynę po  założeniu instalacji gazowej zaoszczędzisz 52 zł na tym  samym dystansie. Zanim jednak zdecydujesz się na instalacje, dowiedz się czym jest płynny gaz.
LPG czyli Liquefied Petroleum Gas jest płynnym  gazem ropopochodnym, rzadziej używana nazwa tego paliwa to gaz  skroplony. Jest to związek węglowodorowy będący produktem rafinacji ropy  naftowej (stanowi około 2% masy przerobionego surowca). Na rynku  najczęściej występuje jako mieszanina propanu (C3H8) i butan (C4H10). 
 
Jest to obecnie najpopularniejszy gaz płynny. Pierwszy raz  wyprodukowano go w roku 1910. pierwsze silniki spalinowe i napędzane  gazem skonstruowano już w połowie XIX wieku, początkowo silniki  napędzane LPG stosowano wyłącznie w samochodach ciężarowych i wózkach  widłowych, obecnie gaz płynny używany jest także w dużych kosiarkach  samojezdnych. Dziś nie tylko można zamontować w samochodzie zasilanym  benzyną zbiornik z LPG, można też kupić samochód w seryjnie wyposażony w  system bi-fuel (dostosowany do spalania zarówno benzyny jak i LPG), a  także kupić samochód zasilany wyłącznie LPG (np. Fiat). 
 
Cechy:
-  bezbarwny
- bezwonny
- nie zanieczyszcza źródeł podziemnych,  ponieważ jest nierozpuszczalny w wodzie
- spala się bez dymu i  popiołu
- jego wartość oktanowa jest korzystniejsza od benzyny i  oleju napędowego (90 do 110 oktanów)
- spręża się go i magazynuje w  postaci ciekłej dla łatwiejszego przechowywania i transportowania
-  nie traci i nie zmienia swoich właściwości z upływem czasu (nie zmienia  stanu skupienia, nie wietrzeje)
- odporny na spalanie stukowe (czyli  można go stosować w silnikach z zapłonem iskrowym)
- nie wymaga zatem  stosowania toksycznych dodatków antydetonacyjnych
- przebiegowe  zużycie paliwa w kg/100 km jest podobne dla gazu płynnego LPG i dla  benzyny, zaś zużycie wyrażone w dm3/100 km jest dla gazu LPG o około  10-15 % wyższe niż dla benzyny
Zastosowanie:
-  jako gaz opałowy (propan-butan), 
- jako czynnik chłodzący w  lodówkach 
- jako gaz nośny w kosmetykach 
- jako paliwo w wielu  procesach przemysłowych 
- jako zasilanie silników spalinowych
Zalety:
-  LPG nie potrzeba dodatkowo "rozpylać" w cylindrach jak benzyny (czyli  spala się wydajniej i bezpieczniej dla silnika)
- ma o 70 proc.  mniejszy niż olej napędowy potencjał ozonotwórczy
- jest bezpieczny (zbiorniki z gazem napełniane są w 80 proc. i  fabrycznie wyposażone w liczne zabezpieczenia jak zawór bezpieczeństwa,  pozwalający na kontrolowany wyciek gazu)
- instalacja LPG jest  niskociśnieniowa, co sprawia, że zbiornik jest lekki
-  większość silników nie wymaga skomplikowanych przeróbek, by zastosować  zasilanie LPG
- LPG zawierając węglowodory (których wydziela łącznie o  85 proc. mniej niż benzyna) o krótszym łańcuchu wydziela mniej gazów  cieplarnianych niż benzyna
- wydziela o około 15 proc. mniej  dwutlenku węgla niż benzyna i aż o 60 proc. mniej niż olej  napędowy
- przy zastosowaniu systemów V generacji osiągi samochodu z  instalacją gazową są zbliżone do tych uzyskanych na benzynie
- cena  gazu jest obecnie (04.2010) o ponad 2,30 zł niższa od ceny benzyny 
-  amortyzacja instalacji LPG w samochodzie, zależnie od spalania i  pokonywanego miesięcznie dystansu, może się zwrócić już po pół roku!
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

 
A co myślisz o instalacji gazowej BRC? Dużo pozytywnych opinii w necie czytałem. Rozważam montaż w swoim aucie.
OdpowiedzUsuń