LPG w ROSJI
Autor: OKGAZ
Rosja jest energetycznym gigantem z ogromnymi aspiracjami. Rząd Federacji Rosyjskiej doskonale zdając sobie sprawę ze słabnącego znaczenia ropy naftowej, powinien kłaść szczególny nacisk na sektor gazowy, zwłaszcza zaś na LPG, którego znaczenie w krajach Europy Zachodniej rośnie.
Rosja jest energetycznym gigantem z ogromnymi aspiracjami. Rząd  Federacji Rosyjskiej doskonale zdając sobie sprawę ze słabnącego  znaczenia ropy naftowej, powinien kłaść szczególny nacisk na sektor  gazowy, zwłaszcza zaś na LPG, którego znaczenie w krajach Europy  Zachodniej rośnie. 
 
Infrastruktura związana z zasilaniem samochodów mieszankami  ropopochodnymi to w Rosji spory problem. Wśród podstawowych błędów  stanowiących o kondycji sektora LPG w Rosji mamy m.in. brak działań  państwa w sferze zapewnienia dodatkowych korzyści płynących z montowania  w samochodach instalacji LPG. To sprawia, że w Federacji Rosyjskiej  zarówno urządzenia jak i sam autogaz są za drogie, by stanowić  konkurencję dla taniej i ogólnodostępnej ropy. 
Po okresie  kryzysu gospodarczego niektóre części kraju nadal nie powróciły do stanu  sprzed kilku lat, niestety przemysł i transport również odnotowały  spore straty. Gdyby rząd uruchomił odpowiednie programy, czy dotacje  sytuacja na pewno uległaby poprawie. Jednak mała świadomość ekologiczna,  słaba wiedza konsumentów oraz brak działań lobbujących sprawiają, że  autogaz nie zyskuje na popularności. Obaw konsumentów nie rozwiewają  media, dystrybutorzy nie unowocześniają swoich stacji. Efektem tego  kierowcy nie biorą w ogóle pod uwagę instalacji LPG, zaś ci którzy ją  mają borykają się z problemem rzadko rozsianej sieci stacji. 
Krajowy  popyt na LPG spadł w 2009 roku o ponad 8 procent.  Największy odsetek  LPG wykorzystywany jest w petrochemii – przypada na nią aż 49 procent  krajowego popytu, zużycie LPG w butlach to 27 procent, na autogaz  przypada zaledwie 24 procent krajowego popytu LPG.
Jeśli chodzi o  podział rynku autogazu, w ubiegły roku na stałym poziomie utrzymała się  ilość autobusów zasilanych LPG, spadła natomiast do poziomu sprzed  dwóch lat ilość zasilanych autogazem ciężarówek. Podobnie sytuacja ma  się z samochodami osobowymi – ich ilość w 2009 roku była nieco mniejsza  niż w roku 2008.  
 
Znaczny  wzrost widać natomiast w eksporcie LPG, który w 2009 roku wzrósł o  ponad 50 procent w stosunku do roku 2008, co jasno wskazuje, że rośnie  zapotrzebowanie na autogaz wśród handlowych partnerów Rosji. 
Zarówno  w produkcji jak i eksporcie LPG dominują dwie marki: Sibur i Gazprom.
Według  prognoz specjalistów na rosyjskim rynku LPG niewiele w najbliższym  czasie się zmieni. Lata 2020-2025 będą okresem stagnacji w konsumpcji  krajowej, zaś począwszy od bieżącego roku widoczna będzie stagnacja  eksportu.
 
źródło  wykresów: referat Alexandra Zubacheva, XIV Forum Gazowe, Warszawa 2010
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

 Eksport LPG z Rosji
Eksport LPG z Rosji 
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz