Typowe problemy z instalacją LPG
Autor: OKGAZ
Najczęstszymi przyczynami problemów z eksploatacją instalacji   LPG w samochodach są:
- zużycie elementów układu zapłonowego,
-   zły stan techniczny silnika samochodu.
O co najczęściej pytają właściciele samochodów z instalacją LPG?
Brak  mocy, po intensywnej jeździe reduktor-parownik jest zimny, a powinien  być ciepły. 
Ciekły LPG w procesie rozprężania wymaga  dostarczenia ciepła z zewnątrz. Dlatego pobiera ciepło z  reduktora-parownika ogrzewanego płynem z układu chłodzenia silnika.  Jeśli układ ten jest zapowietrzony (np. z powodu niskiego poziomu płynu w  zbiorniku wyrównawczym i chłodnicy) następuje zamarznięcie pracującego  reduktora-parownika, które może doprowadzić do zmiany ilości paliwa  gazowego podawanego do silnika i jego zgaśnięcia. Dlatego należy  systematycznie kontrolować stan poziomu płynu w układzie chłodzenia  silnika (na zbiorniku wyrównawczym widoczne jest oznaczenie min, jako  najniższy dopuszczalny eksploatacyjnie poziom płynu). 
Spalanie  detonacyjne
By mogło dojść do zapalenia mieszanki  gazowo-powietrznej potrzebne jest wyższe napięcie niż w przypadku  zapłonu benzyny. Uszkodzone przewody wysokiego napięcia, nadmiernie   zużyte świece zapłonowe, podawanie zbyt ubogiej mieszanki może  spowodować spalanie wybuchowe gazu w kolektorze ssącym silnika. 
Awarie  pompy paliwa
Najczęściej dochodzi do nich, jeżeli  samochód z instalacją LPG eksploatowany jest wyłącznie na autogazie, a w  zbiorniku znajduje się zbyt mała ilość benzyny. Należy pamiętać o tym,  że podczas pracy silnika zasilanego LPG nie jest wyłączana pompa  benzynowa (z wyjątkiem  silników z wtryskiem K-jetronic). Dlatego w  zbiorniku powinna znajdować się benzyna w ilości nie powodującej  zapalania się kontrolki rezerwy.
Gaśnięcie „na luzie”
W  przypadku silników z gaźnikiem jazda „na luzie” dawała oszczędności w  zużyciu benzyny. W pojazdach z silnikami wyposażonymi w układ wtrysku  benzyny jazda „na luzie” powoduje większe spalanie, niż puszczenie  pedału gazu bez wyłączania biegu i wykorzystywanie funkcji cut-off  silnika (ograniczenie ilości wtryskiwanego paliwa). Wyłączanie biegu  podczas szybkiej jazdy pogarsza przyczepność pojazdu i stabilność  utrzymywania toru jazdy. Pokonywanie zakrętów jest znacznie  bezpieczniejsze i łatwiejsze „na biegu” niż „na luzie”. Jeżeli podczas  dojazdu „na luzie” do skrzyżowania silnik nie utrzymuje obrotów biegu  jałowego i gaśnie, należy:
- w przypadku instalacji z mikserem  sprawdzić regulacje dozowania gazu na reduktorze (w zakładzie montażu),
-  w przypadku instalacji wtrysku gazu sprawdzić ustawienia ilości gazu  podawanego w tym zakresie pracy (w zakładzie montażu),
- sprawdzić  stan świec zapłonowych i filtra powietrza. 
Za wysokie  zużycie paliwa
Jeśli zużycie LPG w samochodzie jest  ponad 20 % wyższe niż zużycie benzyny, może to wynikać z nadmiernego  zanieczyszczenia filtra powietrza.
konsultacja:  inż. Paweł Szadkowski
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

 
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz