Ogólna charakterystyka pracy silnika na paliwach gazowych (CNG I LPG)
Autor: OKGAZ
Jedną z zalet paliw gazowych jest ich wysoka liczba oktanowa. Wartość liczby oktanowej wszystkich węglowodorów z rodziny parafin zawsze przewyższa 100. Pozwala to stosować wyższe stopnie sprężania i tym samym uzyskiwać wyższą moc silnika.
Takie właściwości nie są jednak w praktyce w pełni wykorzystywane przez  silniki zasilane benzyną (pełne wykorzystanie nastąpiłoby, gdyby stopień  sprężania był wyższy a układ dolotowy specjalnie zaprojektowany –  jednak wtedy nie byłoby możliwości zasilania tych silników benzyną).  Znaczy to, że w praktyce rezygnuje się z pełnych zalet zasilania  gazowego, by umożliwić zasilanie silnika również benzyną. Nie dzieje się  tak jednak bez strat mocy silnika benzynowego zasilanego paliwem  gazowym. 
Efektywniejszy proces spalania paliw gazowych  spowodowany jest tym, że:
- paliwa gazowe szybko ulegają  całkowitemu wymieszaniu z powietrzem, dając w konsekwencji mieszanki  bardziej jednorodne i zapewniając tym samym bardziej równomierny  rozdział mieszanki paliwowo-powietrznej na poszczególne cylindry (dzięki  temu praca silnika jest spokojniejsza, co minimalizuje hałas),
-  spalanie paliw gazowych jest całkowite – bez strat na wylocie, dymu i  sadzy, osadów węglowych w komorze spalania, 
- w przypadku  zasilania paliwami gazowymi, nie następuje kondensacja paliwa ciekłego  na ściankach cylindra, w połączeniu z brakiem osadów węglowych powoduje  to mniejsze zanieczyszczenie oleju silnikowego (dzięki temu olej  zachowuje dłużej właściwości smarujące, zapewniając trwałość silnika  większą niż kiedy silnik pracuje na benzynie
Przyczyną spadku  mocy silnika zasilanego paliwem gazowym może być natomiast niższa  wartość opałowa mieszanek gazowo-powietrznych oraz niższy stopień  napełniania cylindrów, cylindrów także zbyt późny zapłon.
Możliwe  jest jednak zoptymalizowanie nastaw regulacyjnych silnika na paliwie  gazowym (pod warunkiem pracy tylko na tym paliwie) przez:
1 –  wyłączenie podgrzewania kolektora ssącego,
2 – przeregulowanie  termostatu, aby silnik pracował przy temperaturze 10-15 st. C niższej  niż na benzynie
3 – zmniejszenie odstępu elektrod świec zapłonowych 
4  – zastosowanie wyższych napięć zapłonowych,
5 – przyspieszenie  zapłonu,
6 – dostosowanie wydajności układu dolotowego do rodzaju  paliwa gazowego.
Spadek mocy nie powinien wówczas przekroczyć 4-7  proc.
Poprawną pracę na obu paliwach ( w przypadku silników  pracujących alternatywnie na benzynie i paliwie gazowym) uzyskuje się  poprzez zachowanie danych regulacyjnych dla paliwa płynnego. Układy  zasilania działające na zasadzie wtrysku paliwa (analogicznie do wtrysku  benzyny) pozwalają zoptymalizować dawkę, moment wtrysku oraz zapłonu,  wykorzystując w pełni zalety paliwa gazowego. 
Ogólnie więc  wśród zalet samochodu zasilanego paliwem gazowym, wymienić należy:
-  niższe w zestawieniu z benzyną koszty paliw gazowych,
- czystość  gazów spalinowych,
- większą żywotność olejów smarujących,
-  zwiększoną trwałość silnika 
Materiał opracowano na podstawie książki „Samochodowe instalacje alternatywnego zasilania paliwami gazowymi” – dr inż. Marek Flekiewicz
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

 
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz