Czym jest CNG
Autor: OKGAZ
Sprężony gaz ziemny, którego głównym składnikiem jest metan może służyć do zasilania pojazdów. Jego istotną cechą jest lekkość, dzięki niej stanowi jedno z najtańszych źródeł zasilania samochodu.
CNG (Compressed Natural Gas) jest sprężonym  gazem ziemnym, jego głównym składnikiem jest metan (jego zawartość  wynosi najczęściej od 90 do 97% objętości). 
 
 Gaz ziemny przechowywany jest w zbiornikach, pod ciśnieniem około  20 MPa (200 atm), zbiorniki takie nie są tak lekkie jak te z LPG, co  powoduje, że CNG najczęściej stosowany jest w samochodach ciężarowych i  autobusach (masa zbiornika o pojemności 80 dm3 to około 100 kg). W takim  zbiorniku możliwe jest zmagazynowanie około 15 m3 gazu ziemnego w  warunkach normalnych. W samochodzie umieszcza się od 4 do 6 zbiorników,  co pozwala na przechowywanie w nich od 60 do 90 m3 gazu CNG w normalnych  warunkach. Wyżej wymieniona objętość gazu zapewnia przebieg samochodu, w  zależności od warunków eksploatacyjnych, wynoszący od 200 do 300 km. 
 
 Gaz ziemny zasadniczo dzieli się na L (low) i H (high), podział  ten wynika z zawartości metanu i wartości energetycznej. Zaś wybór  któregoś z powyższych rodzajów ma wpływ na ekonomikę, ale nie wpływa na  pracę silnika. 
 
 CNG jest wyjątkowo bezpieczny w  eksploatacji, rozprasza się bardzo szybko w powietrzu, dzięki  czemu niewielkie jest prawdopodobieństwo zapłonu w przypadku uszkodzenia  silnika. Ponadto butle na CNG znoszą bardzo wysokie ciśnienie, a system  zaworów minimalizuje ryzyko wybuchu. 
 
 Liczba oktanowa gazu  ziemnego wynosi około 110 jednostek, a więc charakteryzuje się on  również znaczną odpornością na spalanie stukowe (jak LPG) oraz pozwala  uzyskać bardzo dobre parametry silnika. Ponadto silniki zasilane CNG  pracują o około 3 dB ciszej niż napędzane benzyną. CNG nadaje się  zarówno do silników diesla jak i benzynowych, jednak znacznie bardziej  opłacalne jest jego stosowanie w benzynowych (w przypadku wysokoprężnych  koszty są większe, ponieważ potrzebny jest montaż iskrowego układu  zapłonowego). 
 Pojazdy zasilane gazem ziemnym dzieli się na  mono- i biwalentne, te pierwsze spalają wyłącznie CNG, te drugie zaś  mają zasilanie benzynowe i CNG.
  Gaz ziemny, przed jego  zastosowaniem jako paliwo silnikowe, nie wymaga żadnej dodatkowej  obróbki technologicznej. Zmian konstrukcyjnych niezbędnych do  zastosowania zasilania CNG nie potrzebują też silniki. 
 
 Światowym liderem w liczbie samochodów napędzany CNG jest Argentyna. Jak  informuje „The Gas Vehicle Report” po argentyńskich drogach  jeździ aż 1 400 000 tego typu pojazdów.  Na drugim miejscu pod względem  liczy samochodów z zasilaniem CNG znajduje się Brazylia (921 tys. aut),  na trzecim Pakistan (475 tys. aut). Dzięki odpowiednim ulgom podatkowym  udało się zwiększyć liczbę samochodów zasilanych CNG w Stanach  Zjednoczonych. Amerykański akt legislacyjny Clean Air Act zakłada  zwiększenie do 2010 r. liczby pojazdów CNG i LPG do 4 milionów.
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

 
Choć instalacja CNG bywa nieco droższa to i tak może się opłacać...
OdpowiedzUsuń